Workshop Pedagogcentrum med Helena Wallberg

Skärmavbild 2015-02-18 kl. 20.50.21

Idag har vi för tredje gången haft möte/workshop på Pedagogcentrum. Givande möten med ”kollegor” i kommunen. Intressant att höra hur det ser på andra skolor, hur de jobbar, vad som fungerar bra, vad som fungerar mindre bra. Mötena är för förstelärare i kommunen. Vi pratar om vilket uppdrag vi har och skolutveckling. I dag sa Helena Wallberg (inbjuden gästföreläsare) att vi förstelärare ska vara ”experter på att se samband mellan undervisningsmetoder och elevresultat”.  Vi pratade om det kollegiala lärandet. Lärare på ”olika” ställen, hur gör vi när vi har olika synsätt och hur får vi med ”alla på tåget”? Utmanande minst sagt! Och roligt!

Helena refererade till Helen Timperleys forskning, Lärares professionella lärande och utveckling. ”Hur förändrar vi undervisningen så att elevernas frågetecken blir utropstecken?” Se ett kort intro till hennes modell för kompetensutveckling här som Ola Henningsson har gjort. Teacher inquiry and knowledge-building cycle, 2008, som utgår från elevens behov och dess möte med lärarens undervisning. Så viktigt för en god lärandesituation. Bilden ovan är Timperley modell.

Helen Timperlays bok – Det professionella lärandets inneboende kraft, utvecklas ett perspektiv på professionellt lärande som har motiverat lärare och resulterat i stora förbättringar av elevers lärande, särskilt i traditionellt lågpresterande elevgrupper.

En bok att köpa in och läsa tror jag =)

Annonser

En tanke på “Workshop Pedagogcentrum med Helena Wallberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s